Idag har jag varit på föreläsning som vänder sig till personal och föräldrar som i vardagen möter barn eller vuxna med ADHD, Aspergers syndrom, autism, Tourettes syndrom, utvecklingsstörning eller Downs syndrom.
Föreläsningen var mellan kl.13.00 och 16.30. Lång men man höll sig pigg hela vägen. Föreläsningen var lärorik, intressant och underhållande.
Bo förmedlar sitt budskap tydligt och med humor. Han uppmanar oss (pedagoger och föräldrar) att hitta strategier och struktur där barnet aldrig känner sig misslyckat eller missförstått. Det är viktigt att barnet växer upp i en omgivning som erbjuder tydliga och begränsande val för att individen. Det är en förutsättning för att hen ska kunna utvecklas och fungera i sitt sammanhang.
Bo ber oss om att fundera över "Vem äger problemet?" när barnet inte når upp till våra förväntningar.
Han visar på situationer som barnet kan hamnar i p.g.a. sina svårigheter. Vi får aldrig tro annat än att barnet alltid gör det bästa hen kan!
"Människor som kan uppföra sig gör det!"
Bo uttrycker att barnet alltid använder sig av logiska strategi utifrån hur hen uppfattar sin omgivning och den aktuella situationen i fråga. Dessa strategier är tyvärr inte alltid önskade strategier från "vår" synvinkel sett.
När vi upplever att barnet inte når upp till våra förväntningar lämnar vi ärendet vidare till specialister. Sedan är det vår tur att se till att INKLUDERA individen i vår verksamhet och se till att hitta/använda metoder som passar individen i fråga.
Bo har många kloka tankar och synpunkter. Han påpekar faran med att nå METODTAKET (slut på metoder). När vi saknar vetenskapliga metoder är risken stor att vi letar metoder från vår egen barndom. Då är det avgörande med utbildning och att vi grundar våra metoder på vetenskaplig forskning för att lyckas med vårt uppdrag.
Konflikter sker oftast när vi ställer krav på hen. Vi måste kravanpassa! Ställa rimliga krav utifrån individens förmåga och förståelse. Kraven måste var rimliga och individen måste förstå anledningen till kraven. Hen måste få chansen att göra färdigt och ibland behöver vi muta och motivera för att individen ska utvecklas.
Möt individen med respekt!
Konfrontera eller forcera fram en lösning leder sällan till en lösning som alla parter vinner på. För att lyckas bör en känsla av VI överskugga alla delar av vår verksamhet.
Min önskan är att vi skulle få fortsätta arbeta utifrån det Bo förmedlat till oss idag. Att all personal på skola fick inblick i hans tankar och metoder och att vi skulle få ett gemensamt förhållningssätt. Att vi skulle arbeta i seminarier där vi fick arbeta praktiskt tillsammans. Tid att reflektera och utvärdera vår verksamhet utifrån denna föreläsning. Hitta gemensamma strategier och metoder som skulle fungera på vår skola, i våra lokaler med just våra elever. Det skulle vara en utmaning!!!